streda 30. júla 2014

Somerset West

Roadtrip Juhoafrická republika 2013 (čítanie na dlho a prečítajte všetkých 12 dielov)
9. 6. – 26. 6. 2013

21. júna
Spolubývajúce ráno vstanú ešte pred nami a tak sa v kľude zbalíme a tiež sa poberieme. Veci pripravené v aute. Pešo sa prejdeme na raňajky do podniku vedľa včerajšej reštaurácie. Filip si ide pozrieť pracovné maily k jedinému dostupnému zdroju internetu. Ja čakám. Objednala som si carrot cake s džúsom a kávou. Taký je veľký, že ho ani neviem zjesť. Ale Filip sa po svojej omelete podujme aj na túto úlohu.
Vyrazíme zas do vnútrozemia. Smer Somerset West (346 km). Obchádzame Agulhas, miesto, kde sa stretáva Indický a Atlantický oceán. Teplá a studená voda. Miesto, kade migrujú ryby, žraloky, delfíny, veľryby. Obchádzame Hermanus, kde sme mali ísť na loď. Ale preložili nám pozorovanie veľrýb kvôli vetru a veľkým vlnám.  Stúpame do kopcov a cez priesmyk Sir Lowrys pass (920 m) sa zas vraciame k oceánu. Na ceste je nezvyklo veľa áut. Zídeme dole vo False Bay a pokračujeme do Somerset West. Máme luxus: štvorhviezdičkový hotel kúpený na zľave (a býval v ňom aj Mandela, majú vyvesenú pamätnú tabuľku). Sme však priskoro. Ale sme unavení a usedení. Je chladno. Dovolia nám nechať si v hoteli batožinu, ale ubytujú nás neskôr. Na oblohe sa zbiehajú oblaky. Dokonca začne popŕchať. Tak nás predsa to škaredé počasie dobehlo. Prvý daždivý deň v Afrike. Autobusom je to komplikované a taxíkom drahé a tak zas autom ideme do vinární v Stellenboschi (20 km). Veď na to sme tu došli. Hneď do prvej zablúdime do Delaire Graff, vinárne diamantového boháča. Luxusné. Dom aj okolie bezchybne vysadené, upravené. Výhľad z preskleného interiéru v kombinácii s tmavým drevom na okolité kopce podporuje chuť na pohár vína. Je to síce pri ceste, ale dômyselne oddelené terénom a zašité medzi stromami. Vrcholy kopcov sú v oblakoch. Ale stále trocha popŕcha. Vyzerá to magicky. Pomaly sa stmieva. Naozaj už len krb a nikam nejdem. Avšak chceme vidieť viac. Navštívime ešte niekoľko rôznych vinární a rozhodneme sa ísť aj do Franschhoeku (33 km). Pre porovnanie. Tam je to ešte snobskejšie. Vyzerá to ako umelo vysadené, vystavané mesto. Kulisa do filmu. Prší a skoro všetko je už zavreté. Je zimné obdobie, turistov je málo a tma prichádza skoro. Na ceste späť sa stavíme na večeru v Stellenboschi, v centre. Thajská reštaurácia pre zmenu. Jedlo je ok.
Do hotela dojdeme za úplnej tmy, na vrátnici nás už poznajú, zaparkujeme. Izba je síce veľká, ale zastaralá. Hotel zvonku a recepcia vyzerajú oveľa lepšie ako interiér izby. Ventilátor v kúpeľni je hlučný a nejde vypnúť. Ale po prvý krát máme aj normálne kúrenie, čo je celkom fajn, lebo sa ochladilo. Ale je také hlučné, že ho na noc musíme vypnúť, lebo nezaspím. Vyhrieva však rýchlo.